juli 10, 2012

Yeah I might be crazy but I'm talented as fuck


För ett par månader sedan läckte en bild till internet. Bilden visar en fortfarande blåhårig K. Michelle som med en totalt obrydd min flashar sina bröst. Snart dök bilden upp på massa bloggar och tumblrs med texten "Number of fucks given in this picture? Zero.". Nu är ju detta helt obekräftat, men jag hoppas verkligen att det är den episoden som K. Michelle döpt sitt senaste mixtape efter. Yes. Igår droppade 0 Fucks Given, K. Michelles typ fjärde mixtape. Jag har tjatat så jävla mycket om K. Michelle genom åren. Jag har vädjat till er att ni ska lyssna på henne, jag har beundrat henne, jag har varit förbannad på världen för allt hon gått igenom. Igår skrev jag om Na'Tee, om hur real hon är och hur hennes musik verkligen jag vet inte.... KÄNNS när jag lyssnar på den. Det samma gäller K. Michelle. JAG ÄLSKAR HENNE. I Love & HipHop Atlanta handlar hittills K. Michelles historia mycket om hur hon kämpar med att alla har en bild av att hon är totalt galen. Den storyn handlar om att hon blev signad av Memphitz (numera gift med Lil' Waynes ex Toya) som hon också inledde en relation med. Och som K säger till Rasheeda i första avsnittet av LAHHA, allt vara bara fint tills han spöade skiten ur henne. Och som vanligt när män slår eller våldtar kvinnor så väljer många att inte tro på tjejen utan köpa killens version och hävda att tjejen är galen och har hittat på allt. Exakt det har K råkat ut för.

Men helt ärligt. Jag skiter i. Jag tror på K och jag blir verkligen djupt berörd av hennes musik. Hon gör liksom den perfekta rnbn i Mary J. Bliges och Keyshia Coles tradition. Ni vet den sortens rnb där genrens extremt raka sätt att kommunicera verkligen förstärker budskapet. I rnb jobbar man inte så mycket med att göra vackra omskrivningar eller komma på fina metaforer, man bara sjunger rakt ut hur det är. Att K bara rakt ut berättar sin historia, har en röst att dö för, och dessutom hela tiden är både ödmjuk och kaxig samtidigt förstärker liksom det hon vill berätta om. Det märks också ganska tydligt att R. Kelly varit hennes mentor de senast åren. Hon inflikar små grejer, bryter mönstret i låten för att påpeka grejer, på samma sätt som R. Kelly brukar göra när han är som bäst. Jag älskar den här kvinnan. Att hon inte är störst just nu och toppar alla fucking listor är ett jävla hån!!!!!!!!!!!!!

K. Michelle har under hela sin karriär konsekvent valt att prata om det som hänt henne. Hennes berättelse fortsätter, på Go Off kommenterar hon återigen situationen med Memphitz;

Yeah I might be crazy but I'm talented as fuck

Jag älskar det här mixtapet. Bara det att hon har en låt som handlar om att onanera ("I just realized it was my own hand between my thighs"), en annan om att ha sex med en sjöjungfru i en pool (hej R. Kelly?), en om att vilja ligga med en tjej ("I like your girlfriend, and I think she feeling me too"), om hur trött hon är på killar ("Jack Daniels is the only man I'll ever trust"), om det hårda livet ("If it wasn't for my son I'd probably be on drugs"), om hur hennes tidigare bolag Jive knullat henne ("But Jive, I'm through, I don't wanna be famous I'm through, you can't tell me what to sing no more") och såklart massor av låtar om struliga killar ("You can't raise a man, he's already grown what you gonna do?"). Detta är bara så jävla bra.

Om du inte älskar K. Michelle hatar du förmodligen rnb.

K. Michelle - 0 Fucks Given [mixtape] (DatPiff.com)

3 kommentarer:

Patrik sa...

Så är det!

Anonym sa...

Ville bara säga att den här bloggen är grym! Vilken koll du har, får en alltid att upptäcka ny fantastisk musik. 100% respekt!

Berget sa...

Tack så jättemycket!! <3